Είναι στο Dogme et Rituel de la Haute Magie (1855) του μεγάλου γάλου αποκρυφιστή Eliphas Levi που απεικονίζεται για πρώτη φορά η γνώριμη και πολυσυζητημένη πλέον σήμερα «σφίγγα» της μύησης Μπαφομέτ.
Δυστυχώς, για τον περισσότερο κόσμο η τραγοκέφαλη αυτή φιγούρα είναι ο Διάβολος, κάτι που δεν ισχύει όμως! Αν μελετήσει κανείς προσεχτικά το έργο του Levi, θα δει πως είναι ένα ιερόγλυφο της εργασίας με το Αστρικό Φως, ένας όρος-κλειδί στη φιλοσοφία του Eliphas.
Το Αστρικό Φως είναι το αφανές, λεπτοφυές ρευστό που διαχέει τα πάντα, το μέσο δια του οποίου εντυπώνονται οι σκέψεις και μέσου του οποίου τα φαινόμενα μπορούν να επηρεαστούν.
Για το Levi λοιπόν είναι η βάση κάθε μαγικής εργασίας και, για να μπορέσει κανείς να χειριστεί το Αστρικό Φως, θα πρέπει να ισορροπεί ανάμεσα στις δυνάμεις και τις πολικότητες που τον περιβάλουν. Και αυτή ακριβώς την ισορροπία είναι που παριστάνει η φιγούρα του Μπαφομέτ!
Ο τράγος συμβολίζει τη χονδροειδή, γειωμένη φύση – προσέξτε, όμως, τα αγγελικά του φτερά, που παραπέμπουν στην ουράνια φύση. Έχει γυναικεία στήθη, αλλά ανδρικό φαλλό. Τα τέσσερα στοιχεία δηλώνονται με τις οπλές που ακουμπάνε την υδρόγειο (γη), τα λέπια ψαριού στην κοιλιά (νερό), τα φτερά (αέρας) και τον πυρσό στο κεφάλι (φωτιά).
Το σκοτάδι και το φως, επίσης, εμφανίζονται στην εικόνα, μέσα από τη μαύρη και τη λευκή σελήνη, αλλά και τα δίχρωμα ερπετά που τυλίγονται στο φαλλό, σχηματίζοντας το ερμητικό Κηρύκιο.
Τι σημαίνουν, όμως, οι λέξεις που διαβάζουμε στα μπράτσα του; Εδώ βρίσκεται ουσιαστικά το κλειδί για τη χρήση του Αστρικού Φωτός…
Η ερμητική κατεύθυνση των χεριών και το αλχημικό Solve-Coagula, μαρτυρούν τον τρόπο χειρισμού του αιθερικού ρευστού. Πρώτα το Φως θα πρέπει να ακινητοποιηθεί και να συμπυκνωθεί (coagula) και, στη συνέχεια, να προβληθεί σαν ένα κύμα ενέργειας (solve).
Προσέξτε εδώ όμως μια ακόμη πολύ σημαντική λεπτομέρεια – στο Μπαφομέτ του Levi, στη θέση του τρίτου ματιού, υπάρχει μια πεντάκτινος που δηλώνει την κυριαρχία της θέλησης επάνω στο Αστρικό Φως.
Τι μπορεί να σημαίνουν όλα αυτά; Μα φυσικά το γεγονός πως για τον έλεγχο του κοσμικού ρευστού απαιτούνται μέθοδοι κατευθυνόμενου οραματισμού, όπως οι τεχνικές που διδάσκονται στην Τάντρα και γενικά η κατάλληλη χρήση της φαντασίας. Τώρα καταλαβαίνετε γιατί τόσοι πολλοί καλλιτέχνες ασχολούνται με το occultism: ο πατέρας της χαοτικής μαγείας Austin O. Spare, ο ιδρυτής του Thee Temple ov Psychick Youth, Genesis B. P-Orridge, ο διάσημος συγγραφέας κόμιξ Allan Moore, ο χαοσοφιστής Orryelle Defenestrate-Bascule και πάρα πολλοί άλλοι.
Γιώργος Ιωαννίδης