Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2014

Αυτό που λέει η Σφίγγα

της Μαρίας Routchine-Dupré
(Δημοσιευμένο στο γαλλικό περιοδικό ΕΩΝ, Νο 9-11, Ιαν-Μαρ, 1924)

Άκουσε, αγαπητό μου παιδί, αυτό που λέγει η Σφίγγα, με τον συμβολισμό της:

sfiga1«Στέκομαι όρθια, η γάγγραινα που λέγεται χρόνος δεν μπορεί να με αγγίξει. Όλα τ' αστέρια που περιίπτανται γύρω από τη γη, κοιτάζοντας την όψη της, με βλέπουν πάντοτε όρθια, σιωπηρή και πολύ σοβαρή. Η υλική μου ουσία συντίθεται από πέτρα, από βράχο. Κι αν ακόμα βουνά άμμου επικάθονταν πάνω από το κεφάλι μου, εγώ θα στεκόμουν όρθια. Ουδέποτε θα ειπωθεί ότι η Σφίγγα, που αψήφησε την μανία σαράντα αιώνων, έπεσε για να κοιμηθεί στον ύπνο της αιωνιότητας, λησμονώντας το σύμβολο που φέρει. Ο ήλιος, με τις λαμπρές και χρυσές του ακτίνες, πασχίζει να με θέλξει με τον έρωτά του, αλλά εγώ στέκομαι όρθια, ψυχρή και ακίνητη προς κάθε πράγμα που θα μπορούσε να με συγκινήσει.

«Το μυστικό που κρύβω μέσα στην ψυχή μου, είναι ένα μυστικό που καμιά άλλη μορφή, εκτός από την δική μου, δεν θα μπορούσε ν' ακούσει και να γνωρίσει. Το χαμόγελο δεν γνώρισε ποτέ τα χείλη μου, ο θυμός δεν προκάλεσε σύσπαση στο απαθές και ακίνητο πρόσωπό μου. Στέκομαι πάντοτε όρθια στα λυγισμένα πόδια μου.

«Τι είμαι; Ιδού το πρόβλημα κάθε μυημένου. Άνθρωπε, είμαι η Ηθική. Είμαι η πρώτη δημιουργία της ιδέας και της σκέψης του ανθρώπινου Όντος. Το παν σκύβει και υφίσταται το μοιραίο των νόμων της ύλης, αλλά εγώ στέκομαι πάντοτε αναλλοίωτη, στέκομαι πάντοτε απαθής σε όλες τις υλικές αναστατώσεις.

«Ρωτάς, σοφέ μαθητή, τι είναι η Ηθική; Η Ηθική είναι το συμπλήρωμα της Φύσεως που προηγήθηκε από αυτήν μέσα στην Δημιουργία, αυτή είναι η θερμότητα που επώασε τα ζώντα όντα επί της Γης, αυτή είναι η τροφός των πρώτων ανθρώπινων εμβρύων, που τους παρέσχε το πρώτο γάλα της πνευματικής τους τροφής, στο στήθος της είναι που, το πρώτο ον με ανθρώπινη μορφή, φώναξε: "Είμαι, άρα υπάρχω!"

«Έκτοτε, επί της Γης, το παν αναστατώθηκε, και, μέσα σε μια ανοδική εξέλιξη, το παν μεταμορφώθηκε. Αλλά η Ηθική παραμένει πάντοτε όρθια και μοναδική και διδάσκει σε όλους τους λαούς του σύμπαντος την Αγάπη, την Καλωσύνη και την Αλήθεια.

«Οι άνθρωποι συνενώθηκαν σε μια κοινή προσπάθεια, τα όντα αισθάνθηκαν την ανάγκη αυτής της ένωσης για την παγκόσμια πρόοδο. Και η Ηθική, που προπορεύεται κατά ένα βήμα από το παν, οδήγησε και θα οδηγεί ολόκληρη την ανθρωπότητα προς την ανοδική οδό της τελειότητας.»

Ιδού αυτό το οποίο λέγει η Σφίγγα στον ονειροπόλο μυημένο που την θωρεί στοχαστικά: Ιδού, αγαπητό μου παιδί, το κύριο σύμβολο που στολίζει ως προμετωπίδα την αιγυπτιακή ηθική και, αυτό το σύμβολο που είναι μπροστά στα μάτια σου, στις κρίσιμες στιγμές της ζωής, στοχάσου το βαθειά και, απλώς βλέποντας το, θα δεις ότι θα σε γλιτώσει από πολλά στραβοπατήματα και πολλούς ξεπεσμούς.