Κυριακή, 14 Δεκεμβρίου 2014

ΤΟ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙ ΤΗΣ ΤΙΡΥΝΘΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΙΕΡΟΙ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ ΤΟΥ.

 

ΤΟ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙ ΤΗΣ ΤΙΡΥΝΘΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΙΕΡΟΙ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ ΤΟΥ.<br />Πρόκειται για το μεγαλύτερο χρυσό δαχτυλίδι που έχει βρεθεί ποτέ στον Κρητομυκηναϊκό κόσμο. Από το μέγεθός του είναι απόλυτα σαφές ότι ποτέ δεν φορέθηκε σαν κόσμημα ή σαν έμβλημα γιατί το μέγεθος του κρίκου του είναι τεράστιο για οποιοδήποτε ανθρώπινο χέρι. Θα πρέπει να ήταν ένα εμβληματικό αντικείμενο που ανήκε σε κάποιο ιερό και η χρήση του ήταν για να σφραγίζει κάτι με ιερατικό ή θρησκευτικό χαρακτήρα.<br />Η παράστασή του είναι μοναδική και αναφέρεται στην τελετουργία της Βλάστησης που θα πρέπει να γινόταν περίπου στην Εαρινή Ισημερία. Είναι χωρισμένο σε τρεις ζώνες. Η επάνω ζώνη χωρίζεται από την υπόλοιπη παράσταση με μία κυματοειδή γραμμή που παριστάνει το έδαφος. Επομένως η κυρίως παράσταση εκτυλίσσεται στα έγκατα της γης. Επάνω στην γραμμή του εδάφους φυτρώνουν ιερά κλαδιά (σημάδια αναγέννησης) και στον ουρανό υπάρχουν αστέρια , ο ΄Ηλιος και η Ημισέληνος σε συγκεκριμένη αντιστοιχία που πρέπει να καθορίζει συγκεκριμένη περίοδο του χρόνου.<br />Η κύρια παράσταση περιλαμβάνει μια ένθρονη γυναικεία μορφή, ιέρεια ή Θεότητα, που κρατά στα χέρια της ένα κύπελλο προσφορών τέτοια κύπελλα έχουν ανακαλυφθεί στα ιερά της Κνωσσού, των Μυκηνών και της Ζάκρου και είναι κατασκευασμένα από ημιπολύτιμες πέτρες ή πολύτιμα μέταλλα. Στο πίσω μέρος του θρόνου της υπάρχει ένα πουλί που σημαίνει την παρουσία και την προστασία της θεότητας. Τα πόδια της πατούν σε ένα διακοσμημένο σκαμνί, όμοιο με το ελεφάντινο σκαμνί που βρέθηκε  μαζί με την ιέρεια των Αρχανών αλλά και στο θολωτό τάφο των Σπάτων. Μπροστά της υπάρχουν τέσσερεις δαιμονικές μορφές γνωστές ως Κρητομυκηναϊκοί δαίμονες. Το πρότυπό τους μπορεί να βρεθεί στην Αίγυπτο όπου παρουσιάζονται παρόμοια όντα σε συνδυασμό της Θεάς-Ιπποποτάμου TAWERET και του Θεού-Κροκόδειλου SOBEK που είναι παράλληλα θεότητες του νερού και της γονιμότητας. Πρόκειται για δαίμονες που με το νερό προστάτευαν το Νέο Κλαδί μέχρι να αναπτυχθεί σε Δέντρο ανοζωογονώντας τη φύση. Οι δαίμονες προσφέρουν στην γυναικεία μορφή σπονδές για να εξευμενίσουν τις δυνάμεις της Γης και να φέρουν καλή σοδειά.<br />Η τρίτη ζώνη είναι διακοσμημένη με τρίγλυφα και αμφιημιρόδακες δηλώνοντας το πολυτελές δάπεδο , όπου εκτυλίσσεται η παράσταση. Η διακόσμηση αυτή μας είναι γνωστή από τις τοιχογραφίες του Ανακτόρου της Κνωσσού. Το δαχτυλίδι αυτό και η παράστασή του είναι πάρα πολύ σημαντικά για τις γνώσεις μας επάνω στη Θρησκεία και τις τελετουργίες της Κρητομυκηναϊκής περιόδου για την οποία οι πληροφορίες είναι εξαιρετικά λίγες.Πρόκειται για το μεγαλύτερο χρυσό δαχτυλίδι που έχει βρεθεί ποτέ στον Κρητομυκηναϊκό κόσμο. Από το μέγεθός του είναι απόλυτα σαφές ότι ποτέ δεν φορέθηκε σαν κόσμημα ή σαν έμβλημα γιατί το μέγεθος του κρίκου του είναι τεράστιο για οποιοδήποτε ανθρώπινο χέρι. Θα πρέπει να ήταν ένα εμβληματικό αντικείμενο που ανήκε σε κάποιο ιερό και η χρήση του ήταν για να σφραγίζει κάτι με ιερατικό ή θρησκευτικό χαρακτήρα.
Η παράστασή του είναι μοναδική και αναφέρεται στην τελετουργία της Βλάστησης που θα πρέπει να γινόταν περίπου στην Εαρινή Ισημερία. Είναι χωρισμένο σε τρεις ζώνες. Η επάνω ζώνη χωρίζεται από την υπόλοιπη παράσταση με μία κυματοειδή γραμμή που παριστάνει το έδαφος. Επομένως η κυρίως παράσταση εκτυλίσσεται στα έγκατα της γης. Επάνω στην γραμμή του εδάφους φυτρώνουν ιερά κλαδιά (σημάδια αναγέννησης) και στον ουρανό υπάρχουν αστέρια , ο ΄Ηλιος και η Ημισέληνος σε συγκεκριμένη αντιστοιχία που πρέπει να καθορίζει συγκεκριμένη περίοδο του χρόνου.
Η κύρια παράσταση περιλαμβάνει μια ένθρονη γυναικεία μορφή, ιέρεια ή Θεότητα, που κρατά στα χέρια της ένα κύπελλο προσφορών τέτοια κύπελλα έχουν ανακαλυφθεί στα ιερά της Κνωσσού, των Μυκηνών και της Ζάκρου και είναι κατασκευασμένα από ημιπολύτιμες πέτρες ή πολύτιμα μέταλλα. Στο πίσω μέρος του θρόνου της υπάρχει ένα πουλί που
σημαίνει την παρουσία και την προστασία της θεότητας. Τα πόδια της πατούν σε ένα διακοσμημένο σκαμνί, όμοιο με το ελεφάντινο σκαμνί που βρέθηκε μαζί με την ιέρεια των Αρχανών αλλά και στο θολωτό τάφο των Σπάτων. Μπροστά της υπάρχουν τέσσερεις δαιμονικές μορφές γνωστές ως Κρητομυκηναϊκοί δαίμονες. Το πρότυπό τους μπορεί να βρεθεί στην Αίγυπτο όπου παρουσιάζονται παρόμοια όντα σε συνδυασμό της Θεάς-Ιπποποτάμου TAWERET και του Θεού-Κροκόδειλου SOBEK που είναι παράλληλα θεότητες του νερού και της γονιμότητας. Πρόκειται για δαίμονες που με το νερό προστάτευαν το Νέο Κλαδί μέχρι να αναπτυχθεί σε Δέντρο ανοζωογονώντας τη φύση. Οι δαίμονες προσφέρουν στην γυναικεία μορφή σπονδές για να εξευμενίσουν τις δυνάμεις της Γης και να φέρουν καλή σοδειά.
Η τρίτη ζώνη είναι διακοσμημένη με τρίγλυφα και αμφιημιρόδακες δηλώνοντας το πολυτελές δάπεδο , όπου εκτυλίσσεται η παράσταση. Η διακόσμηση αυτή μας είναι γνωστή από τις τοιχογραφίες του Ανακτόρου της Κνωσσού. Το δαχτυλίδι αυτό και η παράστασή του είναι πάρα πολύ σημαντικά για τις γνώσεις μας επάνω στη Θρησκεία και τις τελετουργίες της Κρητομυκηναϊκής περιόδου για την οποία οι πληροφορίες είναι εξαιρετικά λίγες.


The Mythologists
μαζί με Stefanos Kara